Lang zoeken en meer betalen: ik begrijp dat niet
Mijn partner heeft sinds 5 jaar een lichamelijke beperking. Zij heeft een slechte spierfunctie en evenwicht, waardoor ze volledig afhankelijk is van een rolstoel of rollator. In januari gaan wij graag op vakantie naar de Canarische eilanden. Terwijl het in Nederland koud en winter is, genieten wij nog meer van de zon. Daarom was ik op zoek naar een hotel dat volledig rolstoegankelijk is en een aangepaste kamer heeft, een MIVA (mindervaliden) kamer.
Informatie is moeilijk te vinden
Het viel mij op dat in reisgidsen en op websites van bekende touroperators bijna nergens staat of een hotel geschikt is voor mensen met een beperking. Reisorganisaties geven wel aan dat een accommodatie kindvriendelijk is, maar niet of er MIVA-kamers beschikbaar zijn. Dat begrijp ik niet.
Wat wij nodig hebben als we op vakantie gaan, is een rolstoeltoegankelijk hotel en een aangepaste kamer. In reisgidsen en op websites is informatie over de hotels erg onduidelijk. Als er al staat of een hotel rolstoeltoegankelijk is, staat er vaak nog geen informatie over de kamers. De algemene ruimtes zijn dan vaak wel toegankelijk, maar dit betekent nog niet dat de kamers geschikt zijn voor mensen met een lichamelijke beperking. Ik moet dus altijd reisbureaus en de hotels zelf bellen en dan goed doorvragen naar de faciliteiten die er zijn op het vakantieadres.
Speciale zorgreizen zijn duur
Er zijn ook speciale reisbureaus die zorgreizen organiseren. De reizen die daar worden aangeboden zijn vaak tot wel 60% duurder dan een normale reis. Nu begrijp ik heel goed dat als er extra zorg voor je wordt geregeld, dat dit geld kost. Maar extra zorg hebben wij niet nodig, enkel een aangepaste kamer. Waarom zouden we dan zoveel extra geld betalen?
Hoe ik uiteindelijk een geschikt hotel heb gevonden
Uiteindelijk heb ik op de sites van speciale reisbureaus voor zorgreizen hotels gezocht. Deze hotels heb ik gegoogeld en via reguliere reisbureaus heb ik een minder-validenkamer geboekt. Dit ging niet zonder slag of stoot, maar het is uiteindelijk wel gelukt.
Met de vakantiebeurs in zicht, hoop ik dat reisorganisaties meer en duidelijker informatie geven over voorzieningen voor mensen met een lichamelijke beperking. Want iedereen moet toch gewoon op vakantie kunnen?
Conny Kooijman
Lees eventueel ook Zijn reizen voor mindervaliden echt duurder?