Ieder(in) heeft de GGD gevraagd om op korte termijn de toegankelijkheid van de GGD-websites te vergroten en een alternatief te bieden voor het telefonisch maken van testafspraken. In een brief aan de directies van de GGD’s pleit Ieder(in) ook om dit te doen in overleg met mensen met een beperking. Ieder(in) is van mening dat niemand belemmeringen zou mogen ervaren bij het aanvragen van een test of informatie.
iemand aan het werk op een laptop

Testen nog altijd niet voor iedereen mogelijk

De mogelijkheden om je te laten testen op corona zijn onlangs uitgebreid. Hierdoor zou dit nu voor iedereen mogelijk en makkelijker moeten zijn. Een aanvraag voor een test doe je in de meeste gevallen bij de GGD via het landelijke telefoonnummer 0800-1202. Voor sommige mensen met een beperking is het door verschillende redenen (auditieve beperking, niet beschikken over juiste software, etc.) niet mogelijk om dit via de telefoon te doen. Terwijl juist mensen met een beperking vaak in de risicogroep zitten of te maken hebben met hogere gezondheidsrisico’s. De diensten van de GGD moeten dus wel goed toegankelijk zijn.

Korte en langere termijnaanpak

Ieder(in) roept de GGD daarom op om hun toegankelijkheid en bereikbaarheid snel te verbeteren en doet hiervoor drie concrete aanbevelingen:

  • Verbeter de toegankelijkheid van websites
  • Biedt een alternatieve contactmogelijkheid voor het landelijke telefoonnummer
  • Betrek hierbij mensen met een beperking, de ervaringsdeskundigen

Voor de langere termijn vraagt Ieder(in) om altijd goed te letten op de toegankelijkheid van alle informatie, diensten en voorzieningen van de GGD.

Download hieronder de brief die naar de GGD-directie is gestuurd.

Deel dit bericht

Meer nieuws over