Ieder(in) gebruikt cookies voor Google Analytics en het onthouden van instellingen als contrast en lettergrootte.

Ja, ga verder
Stel met blindengeleidehond

Zorg vanaf 2015


Informatieblad Ieder(in) - EENVOUDIG VERTELD  
Nieuwe wetten voor zorg en ondersteuning bij wonen en werk (pdf)
Nieuwe wetten voor zorg en ondersteuning bij wonen en werk (word)



WAAR VINDT U ALGEMENE INFORMATIE?

  • Website Hervorminglangdurigezorg.nl
    Voor cliëntenorganisaties, professionals, (zorg)aanbieders, zorgverzekeraars en gemeenten. Hervorminglangdurigezorg.nl
     
  • Zorg Verandert 
    Informeert individuele burgers groepsgewijs over de veranderingen in de zorg, met bijeenkomsten in provincie, regio en buurt. 
    Zorgverandert.nl en Zorgverandert.nl/bijeenkomsten
     
  • Landelijke campagne VWS: Nederland verandert, de zorg verandert mee
    Vanaf oktober start VWS een landelijke informatie-campgagne met tv- en radiospots, brochures etc.
    zorgverandertmee.nl
     
  • Uw eigen patiënten-, belangen- of oudervereniging
    Veel patiënten-, belangen- en ouderverenigingen informeren hun leden over de veranderingen in de zorg. Ga naar de website van uw eigen vereniging.
    Zie eventueel de ledenlijst van Ieder(in).



WAAR VINDT U INFORMATIE OVER UW PERSOONLIJKE SITUATIE?

  • Website Hoeverandertmijnzorg.nl
    Deze website legt uit welke rechten u heeft in het overgangsjaar 2015. Aan de hand van uw huidige AWBZ-indicatie of huidige type jeugdzorg, kunt u nagaan wat er in 2015 rond uw zorg verandert. Raadpleeg deze website met uw indicatie bij de hand. 
    Hoeverandertmijnzorg.nl 
     
  • Bij uw gemeente (Wmo-loket of wijkteam) 
    Als uw zorg of ondersteuning overgaat naar de gemeente, moet de gemeente uw vragen over uw zorg en ondersteuning beantwoorden. Vraag naar het Wmo-loket of het wijkteam. 
    Vindt u het moeilijk om uw vragen alleen aan de gemeente te stellen, informeer dan bij uw gemeente naar een onafhankelijke cliëntondersteuner. Dit is iemand die samen met u uw vragen aan de gemeente kan voorleggen. 
     
  • Bij uw zorgverzekeraar 
    Als uw zorg overgaat naar uw zorgverzekeraar (persoonlijke verzorging of verpleging) en heeft u daar vragen over, neem dan contact op met uw eigen zorgverzekeraar. 
     
  • Bij het CIZ 
    Als uw zorg overgaat naar de nieuwe wet langdurige zorg (Wlz) en u heeft daar vragen over, informeer dan bij het CIZ
     
  • Meldpunt Juiste Loket
    Voor mensen die van het kastje naar de muur gestuurd worden en/of niet weten welk zorgloket voor hun zorg of ondersteuning verantwoordelijk is. 
    Lees meer in ons bericht Meldpunt Juiste Loket



WAAR KUNT U TERECHT MET VRAGEN OVER UW PGB?

  • Bij de Sociale Verzekeringsbank 
    Vanaf 1 januari krijgt u uw PGB niet meer op eigen rekening, maar via de Sociale Verzekeringsbank
    - Veel gestelde vragen over Trekkingsrecht
    Brochure: Uw PGB op de rekening van de SVB
     
  • Bij uw zorgverzekeraar 
    Heeft u nu een PGB voor persoonlijke verzorging en verpleging, dan behoudt u in 2015 uw PGB. Dit loopt via uw zorgverzekeraar.
     
  • Bij PerSaldo
    PerSaldo, vereniging van budgethouders. Op de website van PerSaldo vindt u veel informatie over wat er verandert rond het pgb.
    Wat verandert de komende jaren?
     
  • Bij Naar-Keuze
    Naar-Keuze, budgethoudersvereniging voor familie van mensen met een verstandelijke beperking, voortkomend uit Platform VG en biedt naast persoonlijk advies en ondersteuning t.a.v. indicatieaanvraag, contacten met zorgkantoor, gemeenten, zorgverzekeraar en SVB, www.naar-keuze.nl

 

WAAR KUNT U TERECHT MET VRAGEN OVER UW EIGEN BIJDRAGE?

  • Bij het CAK 
    Het CAK is en bljift verantwoordelijk voor het heffen van de eigen bijdrage voor maatwerkvoorziening Wmo en eigen bijdrage Wlz. De korting op de eigen bijdrage verdwijnt. Het CAK gaat u hierover informeren, o.a. bij uw factuur die u in november krijgt u en via hun website. 
    Het CAK

 

WAT KUNT U DOEN ALS U IN PROBLEMEN KOMT DOOR DE VERANDERINGEN IN DE ZORG?

  • Signaalpunt Zorg Verandert 
    U kunt uw problemen melden bij het Signaalpunt van Zorg Verandert. 
    Signaalpunt 
     
  • Meldpunt Ieder(in) 
    Uiteraard kunt u met vragen of klachten altijd contact opnemen met het Informatie- en meldpunt van Ieder(in), tel 0900 - 2356780 (20 cent per gesprek), of via dit contactformulier.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Meer informatie

Lobby Ieder(in)
Wat Ieder(in) doet aan lobby en belangenbehartiging rond de langdurige zorg en het nieuws hierover leest u op onze website bij Thema's: Thema Zorg en ondersteuning - Langdurige zorg


Informatiebladen over de nieuwe wetten die de langdurige zorg gaan regelen 

Ieder(in) heeft verschillende informatiebladen gemaakt. Op onze website te vinden onder
Hulp en Advies - Informatiebladen


Brochures
PGB en trekkingsrecht: uw PGB op de rekening van de SVB


Veel gestelde vragen samengesteld door het Ministerie van VWS
Vragen en antwoorden Algemeen
Vragen en antwoorden Wlz
Vragen en antwoorden Wmo (ook Pgb en trekkingsrecht)
Vragen en antwoorden Zvw
Vragen en antwoorden Overgangsrecht (Wlz, Wmo 2015, Zvw)
Vragen en antwoorden Voorlichting en informatie
Vragen en antwoorden Overdracht van cliëntgegevens

Staatssecretaris Van Rijn legt uit waarom
video Staatssecretaris Van Rijn
(video versie met doventolk)