In een studio vol met mensen die van goede hulpmiddelen afhankelijk zijn, lichtte minister Hugo de Jonge (VWS) de afspraken toe. Er moet met dit actieplan een einde komen aan zaken als moeizame aanvragen en toekenning, het veel te lang wachten op levering en onderhoud van hulpmiddelen, of het niet leveren van de juiste hulpmiddelen, zoals rolstoelen, trap- en tilliften.
Belofte om het beter te doen
De vijftig partijen die het Actieplan ondertekenden, waaronder de gemeenten en leveranciers van hulpmiddelen, beloven beterschap en veel betere samenwerking. Er zijn ook afspraken gemaakt over onder andere het verminderen van bureaucratie, het versimpelen van aanvragen en het verbeteren van de communicatie met mensen die de hulpmiddelen nodig hebben.
Gebruiker hulpmiddel moet centraal staan
‘Zorg dat het werkt. We zien dat nog te veel mensen blijven steken in conflicten met leveranciers en gemeenten over hun hulpmiddelen. Het gaat alleen goed werken als met mensen wordt bepaald wat voor hun passend en adequaat is’, zegt Illya Soffer tijdens de uitzending in reactie op het plan. Er moet daarbij iedere keer gekeken worden naar wat iemand nodig heeft en gebruikt. Het gesprek met betrokken revalidatieteam, arts of de ergotherapeut is daarbij leidend.
Uitzending Kassa terugzien
De uitzending terugzien kan via de link hieronder. De reactie van Illya Soffer start bij 18 min. In de uitzending is ook het verhaal van Pauline Gransier te zien.
Uitzending Kassa BNNVARA over hulpmiddelen
Waar kun je terecht als het misloopt?
Met het maken van de afspraken zijn niet meteen alle problemen opgelost. Mensen die problemen hebben met hun hulpmiddel en er niet uitkomen met bijvoorbeeld de gemeente, de leverancier of het zorgkantoor, kunnen daarover contact opnemen met het Juiste Loket. Dat kan per mail en telefonisch.
Telefoonnummer: 030-7897878
E-mailadres: meldpunt@juisteloket.nl
Lees ook: Landelijke afspraken over problemen met hulpmiddelen