"Ik heb binnenkort een hoorzitting bij de gemeente over te weinig uren huishoudelijke hulp. Ik vind dat best lastig en zie er tegenop. Kan ik hierbij tips en ondersteuning krijgen?"

Ja, bij het aanvragen van zorg of voorziening uit de Wmo, kun je hulp krijgen van een onafhankelijke cliëntondersteuner. Je gemeente is wettelijk verplicht deze ondersteuning te organiseren en aan te bieden. Deze hulp is gratis en je hebt hiervoor geen toestemming nodig van de gemeente.  

Wat kan een cliëntondersteuner voor mij doen?

Een cliëntondersteuner kan advies geven over de hoorzitting en wellicht ook zelfs meegaan naar deze zitting. 

Een cliëntondersteuner kent het aanbod in zorg en ondersteuning in jouw gemeente en regio en weet de weg hiernaartoe. Een cliëntondersteuner luistert goed naar jouw wensen, ziet mogelijkheden en bespreekt waar en bij wie je zorg of ondersteuning kunt krijgen. Een cliëntondersteuner kan soms ook met je meegaan naar gesprekken.  

De cliëntondersteuner is geen hulpverlener, maar helpt je om jouw zorg of ondersteuning goed geregeld te krijgen. De onafhankelijke cliëntondersteuner is er alleen van jou. Hij of zij staat los van de gemeente en van zorgorganisaties.  

Waar vind ik een cliëntondersteuner?

Je kunt een cliëntondersteuner in jouw gemeente vinden via het Wmo-loket van de gemeente of via deze link: Waar kun je terecht voor Wmo-cliëntondersteuning?

Niet alleen voor de Wmo

Een cliëntondersteuner ondersteunt ook op andere gebieden, zoals jeugdhulp, participatie, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen. En ook als je een Wlz-indicatie hebt, dan kun je gratis gebruik maken van een onafhankelijke cliëntondersteuning via het zorgkantoor. Informeer hierover bij je zorgkantoor of zoek via deze link: Cliëntondersteuning (Co) via het zorgkantoor (Wlz).

Cliëntondersteuning in jouw gemeente niet goed geregeld? 

De gemeente is dus verplicht deze ondersteuning dus organiseren. Dat staat in de Wmo. Het kan zijn dat in jouw gemeente de cliëntondersteuning niet goed geregeld is. Misschien kan een lokaal platform of een andere belangenorganisatie in jouw gemeente dit aankaarten bij de gemeente?  

Ieder(in) heeft voor lokale belangenbehartigers die samen met de gemeente de cliëntondersteuning goed willen regelen, een informatiepagina gemaakt: Onafhankelijke cliëntondersteuning goed geregeld. Daarin vind je veel informatie over wat cliëntondersteuning is, waaronder een aantal veel gestelde vragen.

Ook een probleem of vraag?

Stuit je op problemen die te maken hebben met je beperking of chronische ziekte? Neem contact op met het Meldpunt van Ieder(in). De medewerkers van het meldpunt helpen je graag verder op weg met goede informatie of een goede doorverwijzing.

Let op: het Meldpunt van Ieder(in) kan niet actief ondersteunen bij het vinden van een individuele oplossing.

Bel 085 – 400 70 22 of mail naar meldpunt@iederin.nl

Bereikbaarheid Meldpunt
Maandag: gesloten
Dinsdag: 10.00 – 12.00 uur en 14.00 – 16.00 uur
Woensdag: 10.00 – 12.00 uur en 14.00 -16.00 uur
Donderdag: 10.00 – 12.00 uur en 14.00 – 16.00 uur
Vrijdag: 10.00 – 12.00 uur en 14.00 – 16.00 uur

 

Deel dit bericht