De Wajong en alle regels die erbij horen, roepen veel vragen op. Om mensen te helpen bij het vinden van de juiste antwoorden, heeft Ieder(in) het Informatiepunt Wajong opgezet.

Bereikbaarheid

Het Informatiepunt Wajong is via telefoon en mail bereikbaar. Het informatiepunt heeft een eigen website: www.wiewatwajong.nl. Daar vind je actuele informatie over de openingstijden van het Informatiepunt Wajong.

Voor wie

Het Informatiepunt Wajong is voor iedereen die een vraag heeft over de Wajong. Dus voor de Wajonger zelf, maar ook voor ouders en verzorgers, begeleiders, jobcoaches etc.

Antwoord vinden en meedenken

De medewerkers van het informatiepunt helpen je bij het vinden van het antwoord op je vraag. Ook kunnen ze met je meedenken en je advies geven, bijvoorbeeld voorafgaand aan een gesprek met UWV. Het informatiepunt kan je informatie geven waarmee je een gesprek met het UWV goed kunt voorbereiden. Aan het advies van het Informatiepunt Wajong kun je geen rechten ontlenen, maar het advies helpt je wel om alles wat met de Wajong te maken heeft beter te begrijpen.

Veelgestelde vragen

Op de website WieWatWajong vind je antwoorden op veelgestelde vragen over de Wajong. Staat je vraag er niet tussen, neem dan telefonisch of via mail contact op met het informatiepunt.

Geen individuele problemen oplossen

Het informatiepunt kan geen individuele problemen oplossen, maar je wel naar de juiste plek wijzen, bijvoorbeeld UWV of gemeente.

Open tot 31 maart 2024

Het informatiepunt is geopend van 1 oktober 2020 tot 31 maart 2024. Het Informatiepunt Wajong is via mail en telefoon makkelijk bereikbaar. Het staat dicht bij de klant en informeert, adviseert en ondersteunt.

Nog steeds knelpunten in de Wajong

De Wajong is ingewikkeld, dat vindt Ieder(in) ook. Ieder(in) blijft zich daarom inspannen om de Wajong via de politiek verder te verbeteren. Daarnaast willen we via het informatiepunt mensen helpen om te snappen wat de Wajong voor hen betekent. Wat kan je bijvoorbeeld doen om te gaan werken of om aan het werk te blijven? En wat gebeurt er als je stopt met werken? Als we vragen zelf niet kunnen beantwoorden, kunnen wie die (altijd anoniem) bespreken met het ministerie van sociale zaken en UWV om snel duidelijkheid te krijgen.

Financiering Informatiepunt

Ieder(in) is een onafhankelijke belangenbehartiger. We zijn het Informatiepunt Wajong begonnen met maar één belang: het belang van de Wajonger zelf. Tot eind maart 2024 krijgen we van UWV subsidie. Want UWV begrijpt dat extra ondersteuning van Wajongers en hun omgeving belangrijk is. Bovendien kunnen wij als informatiepunt UWV of het ministerie van sociale zaken wijzen op problemen die ze zelf over het hoofd hebben gezien. Uiteraard zullen we daarbij nooit individuele gegevens van mensen die ons bellen of mailen aan UWV of het ministerie geven. Dus dat jij contact met ons hebt opgenomen, blijft altijd geheim.