Ieder(in) gebruikt cookies voor Google Analytics en het onthouden van instellingen als contrast en lettergrootte.

Ja, ga verder

11 dec 2013

Aandacht voor veilige mobiliteit in de Week van de Toegankelijkheid

In stadscentra en bij supermarkten wordt de doorgang van wegen en paden vaak geblokkeerd door fietsen en reclameborden. Dit levert onveilige situaties op voor mensen met een beperking. Denk bijvoorbeeld aan mensen die slechtziend of blind zijn. Of mensen die een rollator, rolstoel of scootmobiel gebruiken. In de Week van de Toegankelijkheid vroeg de Werkgroep Wageningen Toegankelijk extra aandacht voor dit probleem met de actie ‘fout geparkeerde fietsen’.

Greet van Erp is ervaringsdeskundige en lid van de Werkgroep Wageningen Toegankelijk. Greet: “Ik rijd zelf in een scootmobiel en kom regelmatig op plekken waar fietsen fout geparkeerd staan. Je kunt er dan niet meer langs. Bijvoorbeeld bij de supermarkt, bij pinautomaten, de markt en het busstation. Wageningen is ook een studentenstad, er zijn enorm veel fietsers en is er weinig parkeerruimte. De actie ‘fout geparkeerde fietsen’ in de Week van de Toegankelijkheid is de eerste in een reeks aan acties.”

Onderzoek en actie
Bij de start van de actie bood de werkgroep de gemeente een rapport aan over onder andere de toegankelijkheid en veiligheid van routes vanuit verzorgingshuizen naar voorzieningen in het centrum van Wageningen. Greet: “Wij hebben bij de presentatie van onze inventarisatie ook de pers uitgenodigd. Wij willen onze acties namelijk bekend maken bij een breed publiek.”

Vervolgens hingen de werkgroepleden aan (alle) foutgeparkeerde fietsen in het centrum een kaartje met het logo van de werkgroep en de tekst ‘uw fiets blokkeert de doorgang voor minder validen’.

Reacties
Greet: “De reacties van de mensen waren verschillend. Sommigen vonden het een goed initiatief. Wij kregen zelfs een mail van een bewoner die vroeg waar zij haar bakfiets het beste neer kon zetten bij de supermarkt. Maar er waren ook mensen die de actie niet waardeerden en zeiden: ‘ik bepaal zelf wel waar ik mijn fiets neer zet’. Het is goed om vriendelijk te blijven.”

Vaak zijn mensen zich er niet echt bewust van dat hoe zij hun fiets neerzetten, gevolgen heeft voor een ander. Greet: “Als je nog snel even boodschappen doet bijvoorbeeld, en je fiets tegen een lantaarnpaal zet. Dan bedenken mensen niet dat zij daarmee de stoep blokkeren. Het is een zeer belangrijk doel van de werkgroep om juist de bewustwording te bevorderen.”

Herhaling
Deze fietskaartenactie krijgt vervolg. In 2014 gaan leerlingen die maatschappelijk stages doen de werkgroep helpen. Ook zij gaan fietskaartjes aan verkeerd geparkeerde fietsen hangen. Met stoepkrijt tekenen zij vakken waar fietsers niet mogen parkeren. Greet: “Herhaling van een actie is goed. Zo zullen mensen uiteindelijk meer gaan letten op de plek waar zij hun fiets neerzetten.”

Klik hier voor meer informatie

Week van de Toegankelijkheid
De Week van de Toegankelijkheid liep dit jaar van 7 tot 12 oktober. Onder het motto ‘Meer dan welkom!’ vroegen gehandicaptenplatforms, Wmo-raden en andere organisaties aandacht voor toegankelijkheid en klantvriendelijkheid. Ook als het gaat om veilige deelname aan het verkeer. In Heerlen en Heinkenszand werden scootmobielcursussen gegeven. In Leiden deden gemeenteambtenaren mee aan obstakeltochten. Het programma Blijf Veilig Mobiel presenteerde samen met de Week van de Toegankelijkheid, de resultaten van de Zebrachecks die door het hele land werden gehouden. Kijk voor meer informatie op: www.weekvandetoegankelijkheid.nl

Reizen met het OV in Rotterdam
De Vereniging Gehandicaptenorganisaties Rotterdam (VGR) en het openbaar vervoersbedrijf RET vroegen tijdens de Week van de Toegankelijkheid aandacht voor mensen met een beperking die reizen in het openbaar vervoer. Speciale informatieteams deelden een folder uit aan reizigers met een rollator, rolstoel of scootmobiel met daarin tips voor het veiliger reizen met de metro, tram en bus in Rotterdam.

Ook verscheen twee maal een advertentie van een halve pagina in de ‘Metro’ (gratis dagelijkse krant), waarin aandacht werd gevraagd voor mensen met een beperking in het openbaar vervoer.