Ieder(in) gebruikt cookies voor Google Analytics en het onthouden van instellingen als contrast en lettergrootte.

Ja, ga verder

27 feb 2013

Problemen met OV-chipkaart duren voort

Voor mensen met een visuele- en verstandelijke beperking blijft het in- en uitchecken in het Openbaar Vervoer problematisch. Voor deze groep is simpel in- en uitchecken een voorwaarde om zelfstandig te kunnen reizen.

In een brief aan de Tweede Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu (IenM), die op 28 februari overlegt met staatssecretaris Mansveld over de OV-chipkaart, vragen CG-Raad, Platform VG, ANBO, CSO, Rover en andere organisaties onder meer aandacht voor dit voortdurende probleem. Ze pleiten ervoor dat mensen bij een overstap niet opnieuw hoeven in- en uit te checken als ze met een andere vervoerder gaan reizen.

De gezamenlijke organisaties wijzen in de brief op het grote belang van een goede samenwerking tussen de verschillende vervoerders bij de knelpunten van de OV-chipkaart, waarbij ook de vertegenwoordigers van de consument beter betrokken moeten worden.

Dubbel opstaptarief
Een ander langdurig probleem dat ook speelde bij het reizen met verschillende vervoerders, het dubbel opstaptarief, is inmiddels wel grotendeels opgelost. Toch zijn de organisaties nog niet tevreden. Ze pleiten voor meer uniforme tarieven, want nu is de reiziger die overstapt, met name op langere afstanden,  nog teveel de dupe van hogere reiskosten en reisongemak.

Actie van de Oogvereniging
De Oogvereniging roept mensen met een visuele beperking op om 28 februari naar het debat over de OV chipkaart in de Tweede Kamer te komen. Ze vragen aandacht voor de problemen met het Sentire-product dat met ingang van januari 2013 is ingevoerd. Dit product komt niet voldoende tegemoet aan de hindernissen die het OV-chipkaartsysteem opwerpt voor zelfstandig reizende blinde, slechtziende of doofblinde mensen.

Klik hier voor meer informatie over de actie van de Oogvereniging.