Ieder(in) gebruikt cookies voor Google Analytics en het onthouden van instellingen als contrast en lettergrootte.

Ja, ga verder

14 apr 2016

Meer stations met assistentieverlening

man in rolstoel op perron

Nieuwe liften en hellingbanen. Aanpassingen aan de hoogte van perrons. Meer geleidelijnen en reliëfbordjes op trapleuningen voor reiziger met een visuele beperking. Speciale stoelen voor mensen die slecht ter been zijn. Uitbreiding van het aantal stations met assistentie en een app waarmee die assistentie makkelijker geboekt kan wordent. Reizen met de trein wordt steeds toegankelijker. 

Ieder(in) en de Oogvereniging zijn nauw betrokken geweest bij de uitwerking van deze maatregelen. En ook in de komende jaren blijft de NS en ProRail samenwerken met de belangenorganisaties om het reizen met de trein steeds meer toegankelijk te maken. 

Toegankelijke stations
Door het plaatsen van nieuwe liften en hellingbanen en het aanpassen van de hoogte van perrons is nu de helft van de Nederlandse stations toegankelijk voor reizigers met een rolstoel. De verwachting is dat dit in 2020 voor driekwart van de stations geldt.  

Speciale stoelen
NS heeft in het afgelopen jaar in alle treinen ‘priority seats’ geplaatst. Dit zijn stoelen voor reizigers die slecht ter been zijn. Enkele treintypes hadden deze stoelen al, maar sinds een half jaar hebben alle NS-treinen deze stoelen. Ze zijn herkenbaar gemaakt met stickers.

Meer stations met assistentie
Op dit moment zijn er ruim 100 stations met assistentie voor reizigers met een beperking. De komende jaren komen daar 45 stations bij. In 2016 krijgen de volgende stations assistentie:

  • Arnhem Zuid
  • Barendrecht
  • Capelle Schollevaar
  • Etten-Leur
  • Groningen Europapark
  • Hoofddorp
  • Kampen Zuid
  • Nijmegen Dukenburg
  • Rijswijk
  • Veenendaal Centrum

Assistentie makkelijker met app
Reizigers hoeven de assistentie nog maar een uur van tevoren aan te vragen. Daarnaast ontwikkelt de NS dit jaar een app en een nieuw boekingssysteem voor reizen met assistentie. Voordelen: boeken met een smartphone,  met één druk op de knop contact opnemen met de servicecentrale en rechtstreeks chatten met de assistentieverlener als de reis anders verloopt dan gepland. In de eerste helft van 2017 zijn het nieuwe boekingssysteem en de app klaar. 
 

Staatssecretaris informeert Tweede Kamer over toegankelijkheid trein

NS-informatie Reizen met een functiebeperking