Ieder(in) gebruikt cookies voor Google Analytics en het onthouden van instellingen als contrast en lettergrootte.

Ja, ga verder

23 jan 2018

Digitale toegankelijkheid in de zorg kan beter

Vrouw met downsyndroom achter computer met begeleiding

Digitale toegankelijkheid voor mensen met een beperking is nog onvoldoende geregeld in de zorgsector. En dat terwijl er steeds meer zelfredzaamheid en eigen regie van patiënten wordt verwacht als het gaat om e-health, het elektronisch patiëntendossier en online zorgafspraken maken. Dit blijkt uit onderzoek van de stichting Accessibility dat vandaag aan de secretaris-generaal van VWS, Erik Gerritsen, is aangeboden.

Geen enkele website volledig toegankelijk
Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 8600 websites. Geen enkele website blijkt volledig toegankelijk en voor het merendeel van de zorgverleners die zijn geïnterviewd is digitale toegankelijkheid nog een onbekend begrip. Mensen met een beperking komen daardoor tal van obstakels tegen. Zo is een website die enkel met een muis kan worden bediend moeilijk te gebruiken voor mensen met een visuele of handbeperking. Maar ook als je wel kunt zien, kun je online tegen obstakels oplopen. Denk bijvoorbeeld aan ingewikkeld taalgebruik of het ontbreken van ondertiteling bij video’s voor mensen met een auditieve beperking.

Sluit mensen met een beperking niet uit
Illya Soffer, directeur van Ieder(in) geeft aan dat het belangrijk is om mensen met een beperking te betrekken bij de ontwikkeling van e-health toepassingen: “Apps en websites moeten ook voor mensen met een visuele, auditieve en motorische beperking toegankelijk en eenvoudig te gebruiken zijn. Daarnaast is het belangrijk dat informatie wordt aangeboden in begrijpelijke taal, zodat mensen met een (lichte) verstandelijke beperking er ook mee uit de voeten kunnen. Wanneer dat niet het geval is, sluit je mensen met een beperking uit van e-health, en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Maak e-health toegankelijk door mensen met een beperking al bij de ontwikkeling van apps en websites te betrekken. Denk er overigens aan dat de zorg voor mensen die niet digitaal vaardig zijn ook toegankelijk moet blijven. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om telefonisch afspraken te maken, moet altijd blijven bestaan.”  

Digitale toegankelijkheid op de agenda
Uit het onderzoek zijn een aantal concrete aanbevelingen gekomen waarmee zorgorganisaties direct aan de slag kunnen om hun digitale toegankelijkheid te verbeteren. Ook bij de overheid groeit de druk om digitale toegankelijkheid op de agenda te zetten. Vanuit de Wet gelijke behandeling op grond van handicap en chronische ziekte ligt er een verplichting om digitale informatie toegankelijk te maken. De overheid heeft inmiddels een implementatieplan geschreven met specifieke aandacht voor de toenemende digitalisering, ook in de zorg.

Monitor Digitale Toegankelijkheid in de zorg is uitgevoerd in opdracht van de Vereniging Bartiméus Sonneheerdt door de stichting Accessibility.

Lees hier het persbericht
Lees hier de Monitor Digitale Toegankelijkheid in de zorg

 

Meer over Toegankelijke informatie (u gaat naar Thema's)
Terug naar Home