Ieder(in) gebruikt cookies voor Google Analytics en het onthouden van instellingen als contrast en lettergrootte.

Ja, ga verder

24 jan 2018

Zo betrek je patiënten bij ontwikkeling digitale zorg

Vrouw met gehoorproblemen kijkt op haar tablet

Digitale zorg werkt pas echt goed als deze in samenwerking met patiënten is ontwikkeld. Daarom presenteren PG-organisaties vandaag tijdens de e-healthweek zeven aanbevelingen om beter met patiënten samen te werken bij het ontwikkelen van digitale zorg. 

De Patiëntenfederatie Nederland, MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheid, PGOsupport, adviesorganisatie IKONE en Ieder(in) hebben samen een handreiking gemaakt: ‘Samenwerken met patiënten = digitale zorg die werkt’. Hierin staan praktische aanbevelingen, praktijkvoorbeelden en tips voor opdrachtgevers, financiers, projectleiders, zorgverleners, ontwerpers en tekstschrijvers voor succesvolle samenwerking met patiënten.

Patiënten betrekken niet vanzelfsprekend
Patiënten gebruiken digitale zorg alleen als ze dat nuttig, gebruiksvriendelijk en veilig vinden. En het is belangrijk dat de digitale zorg toegankelijk is en gebruikt kan worden door iedereen. Dus ook door mensen met een motorische, auditieve, visuele of cognitieve beperking. Het VN-verdrag en Europese webrichtlijnen schrijven voor dat dit niet alleen gaat over de techniek, maar ook over begrijpelijk taalgebruik en een logische indeling van de website of app.  Het betrekken van de patiënt is dus cruciaal vanaf het eerste begin. In de praktijk gebeurt dit nog onvoldoende en zeker niet structureel. Dit vergroot het risico dat de digitale zorg niet aansluit bij de behoeften van patiënten en daardoor niet gebruikt wordt. 

Voorkom het digitale kerkhof
Om te voorkomen dat digitale toepassingen voortijdig op het digitale kerkhof belanden, adviseren de organisaties vanaf het begin met patiënten samen te werken. Hoe dat het beste kan, staat met zeven aanbevelingen in de handreiking beschreven. Enkele voorbeelden zijn: betrek patiënten in elke fase bij de ontwikkeling en implementatie, zoek de juiste mensen bij de juiste klus en evalueer regelmatig en zorg dat het voor iedereen toegankelijk is. En wat als dit in het project (nog) niet kan? Zorg dan voor een toegankelijk alternatief.

Vervolgstappen
Deze handreiking is een initiatief van patiëntenorganisaties Ieder(in), MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheid, Patiëntenfederatie Nederland en PGOsupport en adviesorganisatie IKONE in het kader van de E-healthweek 2018. Het is een eerste stap om de samenwerking met patiënten te stimuleren. Vervolgstappen zijn: het ontwikkelen van kennis, werkmethoden, scholing en ondersteuning van succesvolle patiëntenparticipatie. Alleen daarmee komen we tot digitale zorg die de zorg verbetert én mensen helpt hun eigen regie te versterken.  

Lees ook het artikel: Digitale toegankelijkheid in de zorg kan beter