Mensen die zorg en ondersteuning ontvangen, zijn soms meer tijd kwijt aan het regelen daarvan, dan de uren die ze ondersteuning krijgen. Onderzoek van de Ieder(in), NPCF, LPGGz en Per Saldo ̩n persoonlijke videoboodschappen van 'Wij staan op' laten duidelijk zien dat de regeldruk nog steeds enorm hoog is, soms zelfs schrijnend.

Zeven van de tien mensen zijn per week minstens ̩̩n uur kwijt aan al het  geregel. Bijna vier op elke tien zijn wekelijks zelfs twee uur of meer kwijt aan administratieve rompslomp. Mensen met een persoonsgebonden budget geven aan gemiddeld twee tot vier uur per week kwijt te zijn aan administratie. En er zijn zelfs mensen die acht uur per week besteden aan het regelen van zorg en ondersteuning. Dat blijkt uit een onderzoek van PatiÌÇntenfederatie NPCF, samen met het Landelijk Platform GGz, Ieder(in) en Per Saldo.

Persoonlijke videoboodschappen
De Tweede Kamer praat vandaag over de administratieve lastendruk voor mensen met zorg. Directeur Dianda Veldman van PatiÌÇntenfederatie NPCF heeft een boodschap voor de Kamer: ‰ÛÏDit is een onthutsend rapport. Mensen zouden niet telkens weer opnieuw hun verhaal moeten hoeven doen om zorg te krijgen.‰Û

Illya Soffer, directeur van Ieder(in): ‰ÛÏJuist voor mensen die op alle terreinen van het leven zorg en ondersteuning nodig hebben, is de regeldruk enorm. De persoonlijke videoboodschappen van Cynthia en Roos van Wij Staan Op laten dat heel duidelijk zien!‰Û       

Overal
Het gaat eigenlijk overal stroef, zo blijkt uit de 2.434 reacties, die in november binnenstroomden. In de jeugdzorg zegt 76 procent van de mensen die reageren dat ze moeilijkheden  hebben. Van de mensen die begeleid wonen ervaart 66 procent administratief gedoe en van mensen die tijdelijk in een instelling verblijven 67 procent. Aanvragen van een hulpmiddel en vervoer is ook al niet eenvoudig. Hier zegt 58 procent van de mensen last te hebben van teveel regeltjes.

In het onderzoek geven mensen aan hoe lastig het is om de zorg te krijgen die ze nodig hebben. ‰ÛÏHet grote probleem is dat alles telkens weer opnieuw moet.‰Û Een ander: ‰ÛÏHet bekende van het kastje naar de muur sturen.‰Û 29 procent van de deelnemers vraagt bij het aanvragen om hulp van anderen.

Mensen die ziek zijn of een beperking hebben, geven aan dat ook het regelen van huisvesting, werk en inkomen, onderwijs en verzekeringen lastig is en gepaard gaat met veel administratieve rompslomp.

Compilatie van meer persoonlijke videoboodschappen

Download hieronder het rapport en de factsheet Regeldruk.

Meer over Zorg
Terug naar Home

Downloads:

869_Rapport_Administratieve_lasten_januari_2016.pdf – PDF (383 KB)
870_Regeldruk_factsheet_versie_januari_2016.pdf – PDF (663 KB)

Deel dit bericht

Meer nieuws over