Ieder(in) gebruikt cookies voor Google Analytics en het onthouden van instellingen als contrast en lettergrootte.

Ja, ga verder
Vrouw duwt man achter de rolstoel op perron

Vervoer

Mensen met een beperking moeten zich vrij kunnen bewegen. Zij moeten naar school, naar hun werk, naar familie en naar sociale activiteiten kunnen reizen. Net als ieder ander. Vervoer is er voor de reiziger, niet andersom.

Parkeren

Rond de gehandicaptenparkeerkaart (GPK) spelen drie problemen: de verschillen in regelgeving per gemeente, de indicatiestelling en misbruik.

Verschillen per gemeente
De gemeente bepaalt de prijs van de GPK. Hierdoor zijn er grote verschillen. In de ene gemeente betaalt iemand 15 euro, in een andere 200. Ook verschillen de parkeerkosten zelf: gratis parkeren op alle parkeerplaatsen, gratis parkeren op alleen gehandicaptenparkeerplaatsen, gewoon betaald parkeren en alleen recht op een gehandicaptenparkeerplaats. Dit geeft veel verwarring. Op de parkeerplaatsen is niet zichtbaar welke regels er gelden.

Indicatiestelling
Mensen die een GPK aanvragen moeten elke 5 jaar opnieuw gekeurd worden, ook als duidelijk is dat er niets veranderd is (bijvoorbeeld bij mensen met een dwarsleasie). Deze regel is inmiddels versoepeld. Na 5 jaar wordt de GPK automatisch verlengd als de gemeente van mening is dat de situatie van de GPK-houder niet is veranderd. 

Wat vindt Ieder(in)
De GPK is een welkom instrument om parkeren dichtbij bestemmingen mogelijk te maken. Ieder(in) vindt dat dit parkeren gratis moet zijn, omdat mensen geen keus hebben om verderaf te parkeren. De keuring moet streng en rechtvaardig zijn en geen administratieve last opleveren.