Van 27 september tot en met 1 oktober is het de Week van het Inclusief Onderwijs. Ieder(in) en JongPIT vragen opnieuw aandacht voor het belang van structurele online onderwijsmogelijkheden. Voor studenten met een beperking heeft dat namelijk veel voordelen.

Studenten die blind of slechtziend zijn, kunnen bijvoorbeeld baat hebben bij online onderwijs omdat het reistijd en dus energie scheelt. Ook het gebruik van spraaksoftware op een laptop blijkt bij online lessen gemakkelijker. Als je tijdens een college gebruik maakt van spraaksoftware om bijvoorbeeld te navigeren op de computer, een powerpoint voor te laten lezen of aantekeningen terug te luisteren, is het handig als je het verhaal van de docent even op pauze kunt zetten. In de klas kan dat niet, maar met een opgenomen hoorcollege is het heel eenvoudig.

Online lessen

Hogescholen, universiteiten en het mbo zouden deze groep studenten een grote dienst bewijzen door hun lessen zowel live als online aan te bieden. Dat kan wanneer docenten bereid zijn hun fysieke colleges op te nemen en deze registratie online beschikbaar te maken. “Voor mij maakt die opname een wereld voor verschil. Misschien wel het verschil tussen wel of niet kunnen studeren”, stelt de 24-jarige Hanna Nijenhuis, die slechtziend is.

Sinds september 2020 studeert Hanna met veel plezier en goede resultaten aan de Universiteit Leiden. Maar ze ziet op tegen het moment dat ze weer naar de collegezaal moet. Ze maakt zich zorgen dat haar prestaties dan achteruitgaan.

Structureel karakter

Ieder(in) en JongPIT zouden graag zien dat hybride onderwijs een structureel karakter krijgt. Het gaat daarbij niet alleen om colleges die je kunt streamen of terugluisteren, maar ook over de mogelijkheid om online tentamens te volgen. Ook zou het fijn zijn als studenten digitaal kunnen samenwerken of een online spreekuur met docenten kunnen volgen.

De voordelen die verschillende groepen studenten hebben bij online onderwijs, tekenen zich steeds duidelijker af. Het zou een stap in de goede richting zijn om deze studenten een gelijkwaardige positie te geven. Daarmee wordt het onderwijs inclusiever.

Lees hieronder de inbreng van JongPIT en Ieder(in) en een interview met Hanna Nijenhuis, student aan de Universiteit Leiden.

Deel dit bericht