De vrouw die ons met deze vraag belt, geeft terecht aan dat er mensen zijn die een scootmobiel niet alleen maar af en toe nodig hebben. Ze vraagt zich onder meer af wat je moet doen als alle scootmobielen uitgeleend zijn als jij er net een nodig hebt? Mag de gemeente dit voorgenomen beleid wel uitvoeren? Of is dit in strijd met de wet?
Prima, maar maatwerk moet mogelijk blijven
Gemeenten kunnen en mogen algemene voorzieningen instellen. Een algemene voorziening is een voorziening waar iedereen gebruik van kan maken, bijvoorbeeld een scootmobiel-pool. Zo’n scootmobiel-pool (of leensysteem) is een prima voorziening voor mensen die soms gebruik willen maken van een scootmobiel. Maar dat geldt zeker niet voor mensen die volledig aangewezen zijn op een scootmobiel of een aangepaste scootmobiel nodig hebben. Voor deze mensen moet de gemeente maatwerk blijven leveren.
Bezuiniging op Wmo?
Het plan van de gemeente Almere om mensen die slecht ter been zijn niet meer in aanmerking te laten komen voor een scootmobiel, roept ook bij ons vragen op. Worden mensen niet te snel en te makkelijk tot de groep ‘slecht ter been’ gerekend? En welke criteria gaan daar dan voor gelden? Blijft de afstand van 100 meter bijvoorbeeld in tact? En wat als je bijvoorbeeld MS hebt, waarbij je soms heel slecht ter been bent en dan weer een periode hebt waarin je prima kunt lopen? En is het invoeren van zo’n algemene voorziening niet een verkapte bezuiniging op de Wmo-uitgaven van de gemeente?
In het kort
Dus, een algemene voorziening als een scootmobiel-pool kan, maar maatwerk moet mogelijk blijven. Schaft je gemeente een maatwerkvoorziening af, wijs je gemeente dan op de maatwerkverplichting die in de wet staat.
Ook een probleem of vraag?
Stuit je op problemen die te maken hebben met je beperking of chronische ziekte? Neem contact op met het Meldpunt van Ieder(in). De medewerkers van het meldpunt helpen je graag verder op weg met goede informatie of een goede doorverwijzing.
Let op: het Meldpunt van Ieder(in) kan niet actief ondersteunen bij het vinden van een individuele oplossing.
Bel 085 – 400 70 22 of mail naar meldpunt@iederin.nl
Dinsdag t/m vrijdag: 10.00 – 12.00 uur en 14.00 – 16.00 uur (maandag gesloten).