Het plannen van een vakantie is altijd iets om naar uit te kijken. Maar voor rolstoelgebruikers vergt dit extra voorbereiding en roept het vaak vragen op. Als je bijvoorbeeld een rolstoel in bruikleen hebt, wie is er dan verantwoordelijk voor eventuele schade tijdens je vakantie? Is het beter om je eigen rolstoel mee te nemen of er één te huren op je bestemming? En hoe zit het als je je rolstoel mee wilt nemen in het vliegtuig? We zetten het voor je op een rijtje. Eén ding is zeker: begin op tijd met plannen voordat je vertrekt.
decoratief

Je eigen rolstoel meenemen

Als je een eigen rolstoel hebt, kun je deze meeverzekeren als bagage. Dit betekent dat je een eigen risico hebt en een dekking tot maximaal € 3500,-. Het is belangrijk om de voorwaarden van verschillende reisverzekeringen te onderzoeken, aangezien deze kunnen verschillen.

Rolstoel in bruikleen

Helaas kun je een rolstoel in bruikleen niet meeverzekeren als bagage bij een reisverzekering als je de rolstoel huurt via de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (gemeente), Wet Langdurige Zorg (zorgkantoor) of het UWV. Het zorgkantoor en het UWV hebben veel hulpmiddelen in eigen beheer. Ze stellen de rolstoelen beschikbaar via bruikleen. De uitlener is dan verantwoordelijk voor de verzekering. Vaak helaas niet voor reizen naar het buitenland. Het is daarom verstandig om eerst contact op te nemen met de uitlener. Vraag ook of ze een aanvullende verzekering met buitenlanddekking kunnen afsluiten.

De hulpmiddelenleverancier

Gemeenten stellen rolstoelen ook beschikbaar via bruikleen, maar besteden in de meeste gevallen de verhuur in zijn geheel uit aan een hulpmiddelenleverancier, zoals Medipoint of Meyra. De kans is groot dat de gemeente je voor de voorwaarden dus doorstuurt naar de hulpmiddelenleverancier zelf.

Soms vermelden leveranciers deze informatie op hun website, maar in de meeste gevallen helaas niet. Bel of mail dus altijd de hulpmiddelenleverancier voor informatie en noteer duidelijk met wie je hebt gesproken, op welke dag en uiteraard ook wat die persoon heeft gezegd. Doe dit ruim voordat je op vakantie gaat. Dan weet je waar je aan toe bent en kom je niet voor verassingen te staan.

Hulpmiddelen huren

Als het mogelijk is om je eigen rolstoel thuis te laten, kun je overwegen om een scootmobiel of rolstoel te huren bij een zorgwinkel en deze mee te nemen op vakantie. Vaak kun je ook ter plaatse hulpmiddelen huren. Informeer daarvoor bij de eigenaar van de accommodatie die je hebt gehuurd.

Rolstoel meenemen in het vliegtuig

Bij de meeste vliegtuigmaatschappijen is het mogelijk om je handbewogen of elektrische rolstoel mee te nemen. Je moet je rolstoel meestal 48 uur voor de vlucht aanmelden. Als je een elektrische rolstoel wilt meenemen, neem dan direct na het boeken contact op met de luchtvaartmaatschappij, omdat deze rechtop moet worden vervoerd om beschadiging te voorkomen.
Kom je er niet uit met de vliegtuigmaatschappij? Dan kun je een klacht indienen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Het ILT bemiddelt niet tussen reiziger en vliegtuigmaatschappij, maar verzamelt de klachten om in één keer te kunnen optreden.

Bereid je goed voor!

Er zijn verschillen tussen luchtvaartmaatschappijen wat betreft het vervoer van rolstoelen, dus informeer altijd naar hun voorwaarden voordat je boekt. Als er toch problemen zijn, dien dan eerst een klacht in bij de luchtvaartmaatschappij. Als de klacht niet wordt opgelost, kun je terecht bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
Kortom, begin op tijd met plannen als je op vakantie gaat en je rolstoel of andere hulpmiddelen wilt meenemen. Zo voorkom je onaangename verrassingen!

Links

Hieronder vind je een overzicht van handige links.


Meld jouw ervaringen en vragen bij het Meldpunt van Ieder(in)
Heb je vragen over reizen met een rolstoel? Of wil je een goede of slechte ervaring melden? Neem dan contact op met het Meldpunt van Ieder(in).

Telefoon 085 – 400 70 22
Maandag t/m donderdag: 10.00 – 12.00 uur en 14.00 – 16.00 uur

Je kunt ook mailen naar meldpunt@iederin.nl

Deel dit bericht