Een serie kijken op tv, naar de nieuwste James Bond in de bioscoop of genieten van een musical in het theater. Heel gewoon als je goed kunt zien. Maar wat als je zicht slecht is of als je blind bent? Dan kijk je mee met audiodescriptie, afgekort AD. De campagne ‘Ik kijk mee met AD!’ laat zien wat audiodescriptie is en hoe het je wereld vergroot.

Campagnestart op 20 december

De AD-campagne laat mensen kennismaken met audiodescriptie en nodigt uit AD te proberen. Audiodescriptie is beeldbeschrijving die tussen de dialogen door vertelt wat er te zien is. Bijvoorbeeld bij tv-series, films, theater- en musicalvoorstellingen en in musea. De campagne begint op maandag 20 december.

Bekendheid én gebruik van AD vergroten

De campagne ‘Ik kijk mee met AD’ is een initiatief van het Bartiméus Fonds en wordt samen gevoerd met samenwerkingspartners en vrijwel alle AD-aanbieders. Joeke van der Mei, directeur van het Bartiméus Fonds: ‘Uit onderzoek weten we dat een grote groep mensen met een visuele beperking nog niet bekend is met audiodescriptie. Of niet weet hoe ze AD kunnen gebruiken. Met deze campagne laten we zien wat AD kan betekenen voor mensen die slechtziend of blind zijn. Probeer het en ervaar wat het je biedt.’

Breed gesteund

De campagne wordt breed gesteund door diverse samenwerkingspartners: het Bartiméus Fonds, Oogvereniging, Komt het Zien!, Stichting Audiovisuele Toegankelijkheid (Earcatch), Bartiméus, Dedicon, Koninklijke Visio, scribit.pro, Ieder(in) en Vereniging Onbeperkt Lezen.

Lees hier meer over hoe Ieder(in) zich inzet voor toegankelijke media. 

Deel dit bericht

Meer nieuws over