Het huidige stelsel is te ingewikkeld en ontoegankelijk. Ouders en verzorgenden lopen stuk op verschillende regelingen en instanties waar ze de zorg moeten regelen.
Vóór de stelselwijziging in 2015 kon nog een beroep worden gedaan op één zorgwet – de Awbz – waar mensen met de meeste hulp- en ondersteuningsvragen terecht konden. Met de huidige Jeugdwet, moeten deze groep met een langdurige beperking nog altijd een beroep doen op een hele reeks andere wetten om de noodzakelijke zorg en ondersteuning rond te krijgen. Daarbij gaat het ook over zorg op school en ondersteuning voor vervoer, wonen en werken.
Sommige gezinnen hebben te maken met wel twintig verschillende instanties en de bijbehorende wachtlijsten en bureaucratie.
Ieder(in) vraagt de Tweede Kamer om snel mee te denken over oplossingen, zoals één passende regeling en één loket waar de ondersteuning voor deze kinderen en jongeren met een langdurige beperking wordt geregeld. Ook moet het indiceren onafhankelijker en deskundiger, los van de gemeente of zorgaanbieder.
Beter regionaal samenwerken
Veel gemeenten hebben moeite om de jeugdhulp goed te regelen. Een hardnekkig probleem is het ontbreken van de regionale samenwerking tussen de gemeenten. Ook het kabinet wil dat gemeenten beter samenwerken. Ieder(in) is benieuwd hoe en wanneer het ministerie die regionale samenwerking wil gaan afdwingen.
Maandag 4 december bespreekt de vaste Kamercommissie van VWS de jeugdhulp.
Downloads:
1301_17-0336_Brief_TK_cie_VWS-input_WGO_jeugd_4_dec_2017.pdf – PDF (206 KB)
1302_17-0336_Brief_TK_cie_VWS-input_WGO_jeugd_4_dec_2017.docx – docx (90 KB)