Vandaag gepubliceerd onderzoek toont aan dat 11 van minstens 523 mobiele applicaties van de overheid volledig toegankelijk en bruikbaar zijn voor mensen met een beperking. 62 Apps voldoen gedeeltelijk. Vorig jaar waren 2 apps volledig en 20 apps gedeeltelijk toegankelijk. Ontoegankelijke apps zorgen voor uitsluiting, ook omdat niet altijd een toegankelijk alternatief zoals een website beschikbaar is. Belangenorganisaties van mensen met een beperking, psychische kwetsbaarheid en ouderen vinden deze resultaten zorgwekkend.

Magere opbrengt na één jaar wettelijke verplichting

Vanaf 23 juni 2021 moeten alle overheidsapps een toegankelijkheidsverklaring hebben. Dit is bij wet geregeld. Deze verklaring laat zien in welke mate de app toegankelijk is. Nu, één jaar later, is er een lichte toename van het aantal volledig toegankelijke apps. Maar aangezien er naar schatting minstens 523 overheidsapps zijn (waarvan een aantal met een IOS- en Android-versie) is het totaal van 11 toegankelijke apps schrikbarend laag. Honderden overheidsapps hebben nog geen toegankelijkheidsverklaring. De betreffende overheden voldoen daarmee niet aan de wet.

Stappenplan digitale toegankelijkheid: stel deadlines

Staatssecretaris Van Huffelen heeft – op verzoek van de Tweede Kamer – in april een stappenplan digitale toegankelijkheid gepubliceerd. Dat moet leiden tot het versneld toegankelijk maken van overheidswebsites en -apps. Een stap in de goede richting, vinden belangenorganisaties waaronder Ieder(in), maar er missen heldere doelen en deadlines. Wanneer en op welke wijze wordt stevig toezicht geregeld? En welke apps die voor mensen met een beperking extra belangrijk zijn, zijn binnen een jaar wel volledig toegankelijk? De organisaties roepen de Tweede Kamer op de staatssecretaris hierop te bevragen.

Apps essentieel voor zelfstandig leven

De mobiele telefoon is voor veel mensen met een beperking essentieel om zelfstandig te leven. Zo kan iemand die blind is zelfstandig reizen met behulp van NS-apps. Andere apps zijn belangrijk omdat er geen alternatieven (bijvoorbeeld een website) voor handen zijn, zoals de CoronaMelderApp. Hulpmiddelen en instellingen op mobiele telefoons maken apps toegankelijk. Denk aan een schermlezer voor blinden, stembediening voor mensen met een beperkte handfunctie, en ondertiteling voor iemand die doof is. De ontwikkelaar moet dan wel zorgen dat de app ook echt werkt met deze opties.

Deel dit bericht