Manieren om te betalen in het OV
De paaltjes en poortjes blijven gelijk in het OV. Er komen straks vier manieren om te betalen (in/uitchecken) in het openbaar vervoer.
- Betalen met een OV-chipkaart: Dit blijft een fysieke kaart.
- Betalen met een bankpas, creditcard, Apple Pay of Google Pay: Je kunt straks inchecken met een gewone of digitale bankpas.
- Betalen met eenmalige OV-chipkaart: De eenmalige OV-chipkaart kan op papier zijn, zoals nu het geval is, of digitaal.
- Reizen via GPS: Dit zal alleen geschikt zijn voor de trein. Hierbij volgt je smartphone welk traject je hebt afgelegd. De prijs wordt automatisch berekend en van je rekening afgeschreven. Je hoeft hierbij dus niet tussentijds in- of uit te checken. Om het poortje door te komen moet je een QR-code voor het scherm houden.
Goede toegankelijkheid een voorwaarde
Het is van groot belang dat nieuwe betaalmanieren direct inclusief en dus bruikbaar zijn voor iedereen. Reizigers met een beperking moeten van alle OV-diensten en producten op gelijkwaardige wijze gebruik kunnen maken, zonder extra financieel risico. Het systeem wat nu geldt mag pas worden ‘uitgezet’ wanneer het nieuwe systeem bruikbaar is voor iedereen. In het reizigersmanifest ‘Reiziger Centraal’ (Manifest Reiziger centraal bij nieuwe OV-betalen – Iederin) hebben de consumentenorganisaties hiervoor gepleit.
In een algemeen debat eind december 2022 heeft de Staatssecretaris als opdrachtgever voor het nieuwe OV-betalen toegezegd toe te zien op de toegankelijkheid in het nieuwe systeem. Ze zei ook toe het oude systeem pas uit te schakelen als het nieuwe systeem volledig toegankelijk is.
Als Ieder(in) blijven we samen met partners als de Oogvereniging hameren op het betrekken van ervaringsdeskundigen bij het meedenken, testen en evalueren van het nieuwe systeem.
Lees ook meer op ovpay.nl