Zo wordt in een aantal gemeenten gekozen voor het op reguliere lijnen inzetten van kleiner materieel, dat wordt bestuurd door vrijwillige chauffeurs. Vrijwillige chauffeurs geven – terecht – aan niet zo maar de verantwoordelijkheid te kunnen nemen voor het veilig vervoeren van mensen in een rolstoel of mensen met gedragsproblematiek. Hierdoor blijven mensen met een beperking staan. Ook het gebrek aan toegankelijkheidseisen bij MaaS (vraaggestuurd vervoer) kan voor reizigers met een beperking een negatief effect hebben. Daarnaast wordt het steeds drukker op het Nederlandse spoor. Hierdoor ontstaan capaciteitsproblemen waarmee de toegankelijkheid onder druk komt te staan.
Ieder(in) vraagt de Kamer deze ontwikkelingen goed te volgen en steeds opnieuw de toegankelijkheid te waarborgen.
Downloads:
1587_18-0397_Brief_cie_IW_openbaar_vervoer_ovchip_en_taxi_20-09.pdf – PDF (161 KB)
1588_18-0397_Brief_cie_IW_openbaar_vervoer_ovchip_en_taxi_20-09.docx – docx (76 KB)