Liften in stations zijn vaker langdurig kapot. Dat maakt reizen soms onmogelijk voor mensen met een beperking, die meer dan anderen afhankelijk zijn van het OV. Binnenkort zouden reizigers online kunnen nagaan of een lift op dat moment werkt of niet. Een stap vooruit, maar het is geen oplossing voor ontoegankelijk openbaar vervoer. Actuele informatie over liftstoringen alleen brengt je niet naar je bestemming, reageert Ieder(in) op verschillende persvragen.
decoratief.

Reizen nog moeilijker

Een kapotte lift of roltrap betekent voor veel mensen met een beperking dat ze hun reis niet kunnen maken. Wie het er toch op waagt, moet zich op onzekerheid en soms gevaarlijke situaties voorbereiden. Vroeger werden liften op redelijke termijn hersteld, maar de laatste twee jaar vallen steeds meer liften langdurig uit door vandalisme, wateroverlast en andere oorzaken. Dit heeft een grote impact op de levens van mensen met een beperking, die afhankelijk zijn van het OV.

Reizigers krijgen nu amper informatie over een defecte lift of roltrap in hun station. Pas wanneer een storing is gemeld door iemand die er zelf door werd gehinderd, vermeldt de NS de storing op zijn website onder ‘stationsvoorzieningen’. Niet alleen is die informatie moeilijk te vinden, het geeft niet aan wanneer de lift of roltrap wordt hersteld of hoe je je reis kunt voortzetten.

Betrouwbare actuele informatie

Het is cruciaal dat reizigers betrouwbare realtime informatie over liftstoringen krijgen, die proactief via de reisinformatie wordt gecommuniceerd. ProRail zegt hiervoor met een proefproject bezig te zijn. Een mooie stap, maar informatie alleen volstaat niet. ProRail moet kapotte liften en roltrappen zo snel mogelijk herstellen en de oorzaken terugdringen.

De hardnekkige problemen rond liften hebben een enorme impact op de mobiliteit voor mensen met een beperking en hun dagelijkse leven. De lift van het station niet kunnen gebruiken, en niet vooraf weten of de lift het doet, vormen extra uitdagingen naast de overvolle en de uitvallende treinen, de lage perrons en onbetrouwbaarheid van de reisassistentie. Steeds vaker mijden mensen met een beperking het OV, en reizen dan maar niet, waardoor het sociale isolement dreigt.

Zolang ProRail geen actuele informatie aanbiedt, kun je overigens via de particuliere website stationsliftstoringen.nl en het account @stationslift op X (het vroegere Twitter) de liftstoringen volgen, alsook de discussie eromheen.

Motie over liftstoringen

Op 2 april werd een motie over de kapotte liften aanvaard tijdens het commissiedebat Spoor in de Tweede Kamer. Die houdt in dat er prestatieafspraken met ProRail zullen worden gemaakt over het beheer en herstel van de liften.

Tijdens het debat ging het ook over de alternatieven die ProRail in afspraak met NS aanbiedt bij een liftstoring. Als je door een kapotte lift niet naar of van het perron af kan, dan kan je de klantenservice van NS contacteren. Zij kijken dan wat het beste alternatief is om je bestemming te bereiken. NS kan voorstellen om door te reizen naar een ander station en dan terug te keren naar het station van bestemming. Of de NS kan een taxi voor je regelen om je naar je bestemming of ander station te brengen. De taxi wordt betaald door ProRail want ProRail en niet NS is verantwoordelijk voor de liften en de problemen die ze opleveren.

Structurele oplossing nodig

Volgens Ieder(in) zijn de alternatieven die ProRail aanbiedt geen structurele oplossing. Ze werken niet in alle gevallen. Wie de trein verlaat en op het perron ontdekt dat de lift het niet doet, wordt niet van het perron af geholpen. Ook wie ‘s nachts reist na bijvoorbeeld een avond uit met vrienden en met een kapotte lift wordt geconfronteerd, krijgt geen hulp. Na meer van dit soort vervelende ervaringen, denken personen met een beperking twee keer na voor ze de trein pakken.

Ieder(in) krijgt veel vragen van journalisten over de kapotte liften. Onder meer van DPG Media, De Limburger, VerkeersNet en Max Meldpunt. Hieronder vind je enkele quotes en publicaties.

In de media

In De Limburger: “De laatste jaren zien we dat er toch wel zo’n tien liften langdurig buiten gebruik zijn door wateroverlast, vandalisme, ouderdom of onderdelentekort. Werk, studie familiebezoek, sport, alles komt dan onder druk te staan. Het veroorzaakt stress en extra reistijd. Het is voor veel mensen gewoon te veel gedoe”, laat Dagmar Heijsteeg van Ieder(in) weten.

Max Meldpunt besteedde in hun uitzending van 1 maart aandacht aan dit onderwerp. Je kunt de uitzending terugkijken via NPO start. Het onderwerp beslaat de laatste tien minuten van het programma.
Het artikel dat erbij hoort is te lezen via Reizen met een beperking, deze hulpmiddelen zijn er op MAX Meldpunt.nl.

Deel dit bericht